تحميل تطبيق المدونه

الاثنين، 7 أكتوبر 2019

خط بارليف المنيع


تعالى نشوف القصه وإيه الحكايه علشان المشرف العام للفريق مايشدش عليا السلخ ويقولى راجع تعليقات صفحتك ياعم النايم




بعد ماأستقرت الأمور لأسرائيل بعد هزيمة عام 1967 م بدأت فى بناء النقاط الحصينه زى ماشفتوا حضراتكم فى فيلم الممر لكن كانت مكشوفه لقواتنا وكانت زى ماشفتوا فى الفيلم بتتسلل عناصر ن قوات الصاعقه والمظلات تستهدف هذه النقاط الحصينه وكانت بعض مدفعيتنا بتمطرها بوابل من نيران المدفعيه


             دى صورة الواد الى قام بدوره الممثل إياد

بدأ الموضوع يعمل لأسرائيل قلق فى الجبهه الداخليه عندهم ففكرت العسكريه الأسرائيليه فى حماية قواتها وحجب الرؤيا عن المصريين وبالمره تحمى قواتها من نيران المدفعيه فجابوا الرمال والأتربه من سيناء وبدأوا يعملوا ساتر ترابى وكان أول أرتفاع له 4 أمتار





كده بقينا مش شايفنهم وبعيد عن نيران مدفعيتنا ومحتاج علشان تعرف أى معلومه عنهم لازم ترسل قوات إستطلاع ومكانشى لسه أحد أسماعيل تولى المخابرات العامه وأعاد تنشيط 100 عضو زرعهم صلاح نصر فى إسرائيل فكانت دى مشكله لنا فبدأنا أحنا كمان نعمل ساتر ترابى أعلى منهم  علشان نطلع عليه ونشوفهم ونحط مدفعيتنا عليه ونستهدفهم



وعادت المشكله من تانى لأسرائيل فقاموا برفع الساتر الترابى  وهما يرفعوا وأحنا نرفع وهما يرفعوا وأحنا نرفع لحد ماوصل أرتفاع الساتر الترابى لـ 20 متر طبعا مع أستمرار العمليات زى بتاعة فيلم الممر لحد وقف إطلاق النار



هنا بدأت إسرائيل تنشط وتقوى من مواقعها الحصينه وبدأوا فى أقامة خط بارليف

كانت فكرة خط بارليف بناء 200 نقطه حصينه بعد الساتر الترابى بحاولى 200 متر



تكلفت خرسانات خط بارليف زلط وأسمنت فقط 300 مليون جنيه أما حديد التسليح كان قضبان السكك الحديد لخط السكك الحديد اللى كان موجود فى سيناء وكانت كل النقاط دى تحت سطح الأرض


طبعا كان لازم من تزويد الـ 200 نقطه قوام خط بارليف بالأتصالات وتوصيل كهرباء وطلمبات مياه ومحطات توليد كهرباء ومحطات تموين جاز وسولار وبنزين ومخازن زخيره وخنادق للدبابات والمدرعات والمدفعيه والصواريخ والردارات وأتكلفت الليله دى حسب أسعار أيامها 85 مليار دولار وملناش صالح بالأسلحه تجهيزات فقط وكان ده أسمه خط الدفاع الأول المتحرك



كان خلف هذا الخط توجد خزانات النابلم تحت سطح الأرض بـ 14 متر علشان لو حصلت الحرب أو غاره مصريه بالطيران ونزلت القذائف على منطقة مخازن النابلم ماينفجرشى ويدمر المنطقه كلها بالكامل وعلشان كده كانت فيه محطات طلمبات لرفع النابلم من تحت الأرض بـ 14 متر لسطح الأرض وضخها فى مواسير لقناة السويس وكانت الطلمبات دى لها مخازن وقود وغرف تحكم وليله كبيره



طبعا كانت عملية تفجير هذه المخازن فيها خطوره كبيره على المنطقه كلها من كمية النابلم الموجوده بهذه المنطقه وكانت ممكن تعمل دمار شامل للمنطقه بما فيها الأسرائيليين والمصريين فكانت فكرة سد الأنابيب بالخرسانات فقط وتلغيم طلمبات الرفع ومحطات الوقود وتفجيرها مع أول عبور لطائرتنا فوق سيناء مع عدم الأقتراب من مخازن النابلم الموجوده على عمق 14 متر من سطح الأرض


طبعا كان يلزمك تعرف كل الأسرار دى وخرائط النقاط الحصينه ومخازن النابلم وطلمبات الرفع ومحطات الوقود وحظائر الدبابات ودى كانت مهمة الـ 100 عنصر اللى زرعهم صلاح نصر ونشطهم أحمد إسماعيل وأعلنوا عن 2 فقط هم رأفت الهجان وعمرو طلبه


طبعا خط بارليف متوزع على طول خط القناه بعد الساتر الترابى بـ 200 متر ماعدا منطقة بورفؤاد لأنها كانت تحت السيطره المصريه

يعنى بإختصار كان عندك عدة مشاكل قبل ماتواجه الجيش الأسرائيلى وجها لوجه وتبدأ المعارك الحقيقيه المباشره او الحرب البريه بمعنى أدق

عندك مانع مائى لازم تعدى قواتك وأسلحتك من عليه ويقابلك ساتر ترابى لازم تفتح فيه ثغرات وبعدين تدخل على مواقع خط بارليف وبعدين تشوف حظائر الدبابات والمدرعات وبعدين تبقى تشوف حتقابل الجيش الأسرائيلى أزاى لكن زى ماقلتلك فى حلقتين كيف غيرت حرب أكتوبر من المفاهيم العسكريه العالميه ومعاك الروابط







 وأتبعنا طريقتنا الجديده وهى نظرية الجيوب وتقدمنا لجوه وسبنا بعض قواتنا تخلص اللى فاضل من خط بارليف لأن كانت فيه نقاط حصينه نشفت دمنا لحد لما طهرناها


نفهم من كل اللى فات أن كان فيه مانع مائى وبعدين ساتر ترابى أتفتح بالمياه وبعدين خط بارليف وبعدين حظائر وبعدين تدخل على أرض المعركه الفعليه وكل اللى فات تسالى صرفت عليها أسرائيل مليارات لأجهاض أى محاوله للأقتراب من سيناء


طوبى لمن وضعوا الخطط وطوبى لمن دربوا المقاتل وطوبى لمن نفذوا وطوبى ومنزلة الأنبياء والصديقين لكل من نال شرف الشهاده لتعود سيناء لأحضان الأم مصر بعد معركة إسترداد الأرض والعرض معجزة جيش وشعب

جنرال بهاء الشامى




هناك 15 تعليقًا:

  1. زادك علماً ونورا ياصاحب الفكر القويم والعطاء الكبير والبذل والكثير لك في قلوبنا حبا ومكانا وتقديرا واجلالا وشكرا وعرفنا عن مارشال بهاء الشامى والفريق المعاون له اتحدث

    ردحذف
  2. فعلا ياكبير هى معجزة جيش وشعب وقيادة وتسلم على مجهودك المميز

    ردحذف
  3. فعلا ياكبير هى معجزة جيش وشعب وقيادة وتسلم على مجهودك المميز

    ردحذف
  4. ان الشعب يوما اراد الحياة
    فلابد ان يستجيب القدر
    تحياتي لابطال قادوا و ابطال نفذوا
    تحياتي لجيش يحارب الان حرب لا تقل عن . حرب اكتوبر

    ردحذف
  5. اشكرك على على الشرح

    ردحذف
  6. يسلم جيش مصر العظيم وتحيةللقادة اللى خططوا وللفرسان اللى نفذوا المهام بدقة متناهيةوتحية خاصة لروح اشهداءوالمرحوم الفريق سعد الدين الشاذلى

    ردحذف
  7. التعليق السابق من المهندس صﻻح بيومة

    ردحذف
  8. المهندس صلاح بيومى تحيامصرويسلم إللى خططوإللى نفذ من فرسان جيشناالعظيم وتحية خاصة لأرواح شهدائنا أﻷبرار وتحية خاصة لروح الرحوم الفريق سعد الدين الشاذلى

    ردحذف
  9. تحية للابطال وتحية للشهداء اللذين بذلوا دمايهم الغالية من اجل تراب الوطن تحيا مصر تحيا مصر

    ردحذف
  10. كل الشكر و الاحترام و العرفان بالجميل لجيش مصر العظيم لخير اجناد الله في الأرض على ما بذلوه لاستعادة أرضنا الحبيبه و لرد الشرف و العرض و لاعطئنا العزه و الكرامه و لرفع رأسنا عاليه في عنان السماء #تحيا_مصر#تحيا_مصر#تحيا_مصر

    ردحذف
  11. ياريت الناس تقرأ لكي تعرف عظمة الجيش المصري
    ايمن كمال البقري

    ردحذف
  12. يعني اسرائيل صرفت من خمسين سنة حوالي ١٠٠ مليار دولار عشان تحمي سينا بس اللي هي مش بتاعتها اساسا و من جهة واحدة بس و هي الجهة الغربية ..
    فما بالك لو عايز تحمي بلد بمساحة مصر كلها اللي مالكش غيرها و من كل الجهات و باسعار اليوم ؟؟؟؟
    ربنا يقوي السيسي و ينصره على اعداءه

    ردحذف
  13. الفرق كبير اوى بين الساتر الترابى و خط بارليف زى ما قولت يا ابويا و وضحت و دورنا احنا اننا نحاول نظهر الفرق .

    ردحذف
  14. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف

رحلة القطار 5

  لبرهه كانت كل علامات الإرتباك والخوف تظهر على ملامح وجه أنجى ونظرت نحو الصوت فكانت مفاجئتها أن محدثتها هى مديحه صديقتها   أخص عليكى خض...