لسنا هنا بصدد الأتيان بمعلومات من بنات أفكارنا ولا نفعل مثل صفحات الأخوان لاتنام أو أصحاب صفحات المخابرات مثل صفحة (( معالى المواطن مصرى )) نسرق من هنا بوست أو من هنا بوست لكننا بصدد الرد على كتاب كتبته بنفسها زينب الغزالى
على مدار أعوام طالعتنا زينبو بهلوكست محرقة عبدالناصر لملائكة الأخوان المستخولين فما هى قصة زينبو الغزاليون
هى زينب الغزالى الجبيلى المولوده فى يناير 1917 م هى تلك المرأه الفولاذيه التى تعرضت للتهذيب فى سجون عبدالناصر وزبانيته تكفى نصف سيدات مصر حاليا وكل سيدات مصر وقت تعذيبها لكن المدهش عزيزى القارئ أنها لم تموت ولم تهتز وتشعر من كتابها أنها أحد أولياء الله المحفوظين
تقمست زينب الغزالى شخصية مصطفى أمين وهو يكتب عن تعذيب صلاح نصر ونست أو تناست عن عمد أن هناك قد يقرأ كتابها شخص لازال يتمتع بربع عقل لكن أغلب الظن أنها كانت تخاطب بطاريق لاتعى ماتقرأه
تعالى نشوف ونعمل إحصائيه لتعذيب عبدالناصر لزينب الغزالى من واقع كتابها
تم جلدها 500 جلده 6 مرات
تم جلدها 250 جلده 1 مره واحده
علقت على أعمده حديد وخشب 11 مره
ضربوها بالكرباج السودانى عدد ضربات لاتتذكره 46 مره
وضعوها فى غرفة الكلاب المسعوره 9 مرات
تركوها من غير طعام وماء (( واخدلى بالك )) 6 أيام متتاليه
دخلوها غرف ماء المجارى 5 مرات
دخلوها غرف النار 3 مرات
دخلوها فى غرف الأغتصاب علشان يغتصبوها 4 مرات
قبل ماتفتكر أنى بفترى عليها الكلام موجود فى كتابها (( أيام من حياتى )) وهى اللى كاتبه الكتاب ولم يثبت أنها طلعت كدبت هذا الكلام أذن هى مقره ومعترفه بكل ماجاء به
زينبو حاولت تفهمنا أن الظباط الأحرار قاموا بثورة يولو عام 1952 م للإطاحه بالملك وتعذيب زينب الغزالى
زينبو حاولت تفهمنا أنها الشهيده الحيه ونحن نسأل علماء الطب بكل فروعه بالعالم ماهى مكونات جسد هذه المرأه حتى يتحمل جسدها النحيل مايقرب من 3750 جلده فأى عقل يمكن أن يتقبل مثل هذا الرقم إلا لو كنا نتحدث عن المرأه الخارقه أو زينه وهرقليز
تقول زينبو أن عبدالناصر بهدلها كل البهدله دى علشان رفضت تكون وزيرة الشئون الأجتماعيه بدل من حكمت أبو زيد ومش أنا اللى بقول دى زينبو اللى بتقول والحمد لله أنها مش وزارة الخارجيه كنا زمانا شفنا تعذيب فى أفران الغاز النازيه
زينبو عاوزه تفهمنا أن عبدالناصر وزبانيته مكنشى وراهم حاجه نوهائيا سوى التفكير فى تعذيبها
تقول زينبو أن حل جمعية السيدات المسلمات بسبب نشاط دينى إجتماعى متعلق بجماعة الأخوان المسلمين وهنا نسأل لماذا تم حل الجمعيه فى عهد الملكيه وماهى الجريمه الأمنيه الأخلاقيه التى بسببها تم حل الجمعيه وماعلاقة بوليس الحاجات الوحشه بحل الجمعيه بعد الثوره (( خلينا فى حالنا مش عاوزين نجيب فى سيرة حد لكن المحاضر موجوده والراجل الى عمل التحقيقات لسه موجود )) لكن نحب نسأل زينبو إيه موضوع (( س . أ . خ )) اللى أنطس 10 سنوات مع البنت المحجبه فلانة الفلانيه فى قضية جمعية السيدات المسلمات
زينبو بتقول فى كتابها أن سكرتيرتها الخاصه قالت لها أن عبدالناصر مابيطيقشى يسمع أسمك وعفاريت الدنيا بتنطط قدامه لما حد يجيب سيرتك وهنا سؤال حد فيكم شاف عبدالناصر وعفاريت الدنيا بتتطط فى وشه إلا بقى لو بتتكلم على عبدالناصر لما بيكون فى القصر أو فى بيته وكده بقى تبقى زينيب الغزالى زى قنوات الأخوان مخترقين القصر الرئاسى وبيت عبدالناصر
وزير الداخليه السابق أحمد رشدى كان له حديث تلفزيونى قال فيه أنه كان هو المسئول عن التحقيق مع زينبو وعليه الهضيبى وبيقول لما دخلت عليه المكتب للتحقيق معها وجدها سيده شيك ولابسه ملابس السجن مكويه (( أيوه مكويه يجدع من التعذيب والكرابيج )) وعطر أوروبى يفوح منها (( أيو عطر بيفوح منها من آثار التعذيب ياجدع ماتصدق أومال ))
يقول المرحوم أحمد رشدى أنه وجدها متعاونه للغايه وسألأها عن حالها جوه السجن فقالت له أنها بتاكل من خارج السجن لأن أكل السجن مش لائق بها لكنها تتعاطى أدوية السجن وزيارات أهلها منتظمه وخصوصا زوجها (( جوزها محمد سالم كان لابيهش ولا بينش وكان مطيع فى البيت ومابيتكلمشى عن دخول أى حد البيت حسب أتفاقهم قبل الزواج وهى اللى كاتبه كده فى كتابها )) اللى مكانشى له أى نشاط سياسى
يقول أحمد رشدى أن زينبو كانت متعاونه لأقصى درجه وهى اللى مدتهم بكل معلوماتها عن محاولة تفجير القناطر الخيريه وقالت لأحمد رشدى أنها كانت معترضه
يقول أحمد رشدى كانت معلوماتنا عن على عشماوى أنه عضو عادى فى الجماعه لكن إعترافات تعاون زينبو (( خلى بالك من مصطلح تعاون وركز فيه قوى )) أخبرتنا أن على العشماوى هو أخطر شخص بالتنظيم السرى للأخوان
يقول اللواء فؤاد علام بجهاز أمن الدوله سابقاً أنهم أكتشفوا أن إعترافات زينبو كلها كيديه ضد على العشماوى لأن على هو اللى أعترف بكل تفاصيل مؤامرة تفجير القناطر الخيريه وأن أعترافات على العشماوى هى اللى أدت للقبض على التنظيم كاملاً (( بيعملوا أبطال قدام الناس ويبيعوا بعض فى التحقيقات ))
تقول زينبو فى كتابها أنها وهى مترحله للسجن الحربى شافت شاب مصلوب فهتفت أمام السجانين (( صبراً آل ياسر فأن موعدكم الجنه )) بتتقمص شخصية الرسول
بتقول زينبو وخلى بالك بقى علشان دى الهبده الكبيره قوى والكلام فى كتابها أنهم دخلوها غرفة الكلاب المسعوره وظلت فيها 3 ساعات (( ركز أااانبى فى اللى جاى )) وان الكلاب المسعوره كانوا 9 كلاب وأنهم عضوها فى كل حته فى جسمها وغرزوا أنيابهم فى كل منطقه فى جسدها حتى فروة رأسها ولكلاب قطعوها 100 حته ولما دخل السجانين وجدوها مفيهاش خربوش واحد (( أيوه ياجدع بتتقمص شخصية سيدنا إبراهيم لما خرج من النار سالماً ))
بتقول زينبو أنهم كانوا بيضربوها بكرباج منقوع فى الزيت المغلى وكان بيضربها كل مره 10 رجاله وبيصل ضربهم لـ 1000 جلده (( منين 500 جلده فى أول الكتاب ومنين 1000 جلده فى نص الكتاب ولا اللى بيقروا دراويش والله حى سعدو جاى
بتقول زينبو فى كتابها أنهم دخلوا عليها ذئب بشرى لأغتصابها وأول لما دخل وشافها قالها متخافيش ياخالتى أنا رسول الله جانى فى المنام وأمرنى مجيش ناحيتك وبتقولك لما فتحوا الزنزانه ووجدوه لم يغتصبها عبدالناصر أمر بإعدامه (( صدق ياجدع أومال إيه مش برضو سيدنا جبريل نزل فى رابعه ))
بتقول زينبو فى كتابها أنه بعد الحادثه دى دخلوا عليها 10 ذئاب بشريه لأغتصابها وعندما أقتربوا منها لأغتصابها (( خلى بالك بقى هنا أن الرسول مازارهمشى فى المنام زى اللى كان لوحده وساب زينبو تتصرف لوحدها )) ولما أقتربوا منها هجمت على أول واحد فيهم وغرزت أسنانها فى رقبته فوقع على الأرض وخرج من رقبته بدل من الدم زبد أبيض زى رغاوى الصابون فحمله باقى الوحوش وخرجوا مذعورين من الزنزانه (( طيب ليه الرسول كلف نفسه أول مره ماكان سابها تتصرف طالما هى وحش كاسر كده ))
زينبو بتقول فى كتابها أنها قبل واقعة هجوم الذئاب البشريه عليها كانت محبوسه فى غرفة ماء المجارى لمدة 6 أيام بدون أكل أو شرب أو نوم (( سبحان الله يعنى أثناء الواقعه كانت منهكه جدا وجعانه وعطشانه أومال لو كانت بصحتها كانت أكلت كام ذئب منهم ))
زينبو الى بتقول فى كتابها وركز بقى الله يرضى عليك أنهم جابو 10 وحوش بشريه وفضلوا يسقوهم خمره وويسكى ويعطوهم حقن للتقويه ولما دخلوهم عليها فشلوا ولم توضح لنا كيف فشلوا ولم توضح لنا كيف كانت فى الزنزانه وبتعرف اللى بيحصل بره السجن وفى المستشفى
زينبو قالت أنهم جابو لها سرب من الفيران المدربه على ألتهام البشر لكن الفيران لما شافتها هربت من الذعر (( دى ممكن تكون صادقه فيها ))
سيبك من كل الى فات من كتاب زينب الغزالى تعالى ندخل على التقيل
بتقول ونشرت فى كتابها خطاب موقع من عبدالناصر لمأمور السجن بتعذيب زينيب الغزالى تعذيب فوق طاقة عشرات الرجال والخطاب عليه ختم شعار الدوله الخاص بالرئاسه (( مفيش الختم ده ولا فيها خاتم شعار رئاسة الجمهوريه ))
زينبو بتقول أن المباحث العامه عزبت النساء للأنفصال عن جمعية السيدات المسلمات قبل الثوره (( نياااااااااهاااااااا فرع المباحث العامه أنشئ بعد الثوره بـ 8 شهور ))
أفرج عنها السادات فردت له الجميل وكانت أحد أهم عناصر التمويل فى أحداث الفنيه العسكريه وأعترف عليها صالح سريه لكنها لم تقدم للمحاكمه لظروف صحيه وضعف الأدله
(( ضد الكسر وضد النار ضد الحشره وضد
الفار )) ده كان إعلان تلفزيونى شهير تقمصته زينبو الغزالى لتعلن لنا عبر كتابها
المطبوع فى لبنان أنها ضد الجلد وماء النار والسياط والجرابيج وضد الجوع والعطش
والأغتصاب أنها المرأه الفولاذيه التى لاتقهر ومحدش يقدر يسألها فين آثار التعذيب
لأن التعذيب مابيظهرشى على جسد المؤمنين
جنرال بهاء الشامى